lördag 12 januari 2013

Att va öppen.

Så var de lördag igen. De beyter att det snart är måndag igen och att vi då byter vecka igen.. De går så otroligt fort.. Jag är förvånad över hur snabbt tiden går.. Va till jobbet här om dagen med ett sjukintg Är ju sjukskriven till den 15/1 men går ju på mamma ledigt den 21/1 så han sjukskrev mig nu resten av dagarna.. Jag e så otroligt glad över den Chef jag har.  För hon är innerligt glad för min/vår skulle.. Hon frågar alltid hur jag mår och hon har tänkt på mitt och barnets bästa från dag ett.. Hon är en fin människa med hjärtat på rätt ställe.. De e med lite fasa jag tänker tillbaka på min förra chef, stygg människa, genom elak. Hade jag haft den människan som chef än idag hade jag nog inte ens fått ledigt från jobbet för att göra denna ivf..

Skall nog skriva ett fint tack brev till min chef för att hon är en sån god medmänniska. Så att hon vet om att jag verkligen uppskattar hennes sätt att vara och jag kommer va henne evigt tacksam för att hon gjort allt så smidigt för oss i denna resa.. Finns ju inget som säger att ens chef behöver ha förståelse för sånt här.. Man har ju egentligen inte ens "rätt" att va ledig för Ivf försök.. En regel jag skulle vilja ändra på. För gud vilken stress de kan lägga på oss som skall genomgå detta. Kommer jag få ledigt? kommer jag behöva ljuga för mitt jobb? kan jag säga sanningen?

Jag är iaf glad att jag vågat va öppen med vår resa från början.. Va lite osäker på hur eller om jag skulle berätta till chefen.. Men hon är så lätt att prata med så de föll sig naturligt.. Och jag som person är en sån som hellre berättar, än att sen "lida" i det tysta när folk ställer den "obligatoriska" när skall ni ha barn frågan. Varför inte bara säga, vi får väl se när de vill bita på? de e inte så lätt alla gånger.. Folk menar ju inget med den frågan. Men den kan va så laddad ändå... Men jag anser att man gör sig själv en otjänst genom att ljuga... Jag sa som de va och då tjatar ingen på mig.. Dom har visst frågat hur det går, men de e ju av omtanke.. Inte den här stilen att nu måste ni skynda, ni är i den åldern.. Nej inget sånt får man om man e ärligt.

Så det är mitt råd till er kämpare där ute.. Säg som de är så besparar ni er många ledsna stunder.. Ni besparar er smärtan att behöva ljuga.. Att säga sanningen är inte så jobbig.. Mer jobbigt att behöva ljuga skulle iaf jag tycka.. För då måste ni alltid hålla minen..

Ha en fin helg.. Nu skall jag hänga upp sista lasset med tvättade bebis kläder.. Guuud så små dom e...

1 kommentar:

  1. Skönt att läsa att det går bra och att du mår bra.

    Man har faktiskt rätt att i alla fall ta sjukfrånvaro från jobbet när man gör IVF. Barnlöshet räknas som en sjukdom och därför får man vara sjukskriven vid eventuella behandlingar och undersökningar kring IVF-en. Arbetsgivaren kan inte neka sjukfrånvaro. Så du vet till nästa gång.

    Önskar er all lycka nu när det närmar sig!

    Kram

    SvaraRadera