onsdag 23 januari 2013

Akuten med magsmärtor

Ja i söndags vaknade jag tidigt på morgonen och kände att jag hade ont i magen. Jag kände igen magvärken och de är den samma som de varit stora delar under graviditeten. Så jag klev upp oh tog min mg medicin (mot magkatarr) när ja sen vaknar igen på morgonen så kändes magen först bra. Men sen när jag satte mig me sambon och åt frukost känner ja hur de börjar jävlas igen. De eskalerar väldigt fort och i vanlig ordning så känner ja att magen slås ut. Snabbt på toa och visst, där kom diarrén.. Bäddar sen ner mig i soffan. Men smärtan i magen är så påtaglig att jag känner att jag börjar må illa. Efter nån timme går de ute att hålla tillbaka de mer så då börjar jag kräkas oxå. Fy hur jag mådde..

Detta va dock första gången som jag inte börjar gråta när jag fick så där ont. Annars så kopplar jag ju ihop magsmärtor med mitt utomkvedshavandeskap och blir ofta ledsen direkt! Men den här gången höll jag mig (stolt!) men dagen gick och smärtan ville inte ge me sig. De sved och krampar i magen. Vid 14.30 ringer jag till slut till bb för att fråga om jag kan få ta en till tablett. Hon va osäker och skulle kolla uppse och bad mig ringa på nytt efter en halvtimme.. Sambon kom hem och jag fick i mig lite fil och ett glas oboy.. När han går ut för att jobb igen ringer jag upp bb igen. Fick prata med en underbar kvinna som va lite orolig och ville inte att jag skulle va hemma när jag hade haft ont sen kl 6 på morgonen. Hon sa att ja skulle åka till akuten och skulle inte dom ta in mig så skulle bb ta in mig, för hemma skulle jag inte va. Tar mig en snabb dusch hemma, Ringer sambon och säger att jag åker iväg för att bli uppkollad. Vi har ju en massa djur då vi bor på en bondgård så han hade fullt upp me dom. Och inte gjorde de mig nåt att jag åkte iväg själv, vet ju att han kommer sen om jag vill..

Väl på akuten tar dom in mig, får väl ligga där två timmar innan läkaren kommer. Dom blev ju oroliga att ja va magsjuk! Men jag vet ju att jag inte va de för så här har jag ju haft förut.. Hade oxå under dagen känner att jag hade haft mycket mer sammandragningar än vanligt oh jag började misstänka att de gjorde ont. Svårt att säga exakt eftersom att jag överlag hade så grymt ont i magen med svid och krampande.. Läkaren kände sig osäker och ringde ner personal från bb och ringde in jour gyn läkare.. Barnmorskan som kom ner till akuten va kvinnan ja pratade me i telefon. Hon va en ängel.. MEN när hon satte på grejerna på magen för att ta en ctg kurva så ser hon ju där att jag har väldigt mycket sammandragningar. Flera stora och där emellan flera små, inte mycket vila däremellan utan de höll på mer eller mindre hela tiden.. Då säger hon helt plötsligt, de kanske är så att de är förlossningen som har startat! Va???? Jag utbrister: men ja har ju inte hunnit öva på mina avslappnings övningar! Sen tänkte hur i hela friden ska de här gå? Jag hade haft ont i ca 13 timmar, mitt hjärta va så himla ansträngt och ja hade en hög puls pga att ja hade så ont.. Jag kände mig helt slut.. Men till sist kom gyn läkaren, hon hade lite svårt att känna på magen då den mest va stenhård av alla sammandragningar. Hon kände sig lite oroad över mitt höga blodtryck samt att ja hade proteiner i urinen.. Så hon beslutade att jag skulle få en bricanyl spruta för att försöka stoppa sammandragningarna.. Samt att dom tog me mig till gyn avdelningen för att göra ultraljud för att kolla om förlossningen va igång.. Men de va den inte.. Men hon hade bestämt att jag skulle läggas in på bb över natten iaf, blev satt på fasta "ifall att". Men hjälp va dålig jag blev av bricanyl sprutan hjärtat skenade och jag flåsade som en tok! Jag fick ju åka rullstol till bb men kunde knappt andas när jag kom dit! Skaka gjorde jag oxå.. Lite läskigt.. Fick iaf byta om till sjukhuskläder och så fick ja dropp då ja typ bara hade druckigt ett glas oboy på hela dagen.. Dåligt av mig!

Men magsmärtorna lugnade sig iaf! Vilket va skönt! Så mitt onda i magen hade väl till sist gått över till onda sammandragningar utan att jag säkert kunde säga att de va sammandragningarna som gjorde ont. Har ju annars haft smärtfria sammandragningar.. Typ bara att magen har blivit hård..

Vid 13 tiden på måndag får jag äntligen åka hem. Magen e sjukt öm efter typ 18 timmar med magsmärta! Men jag mådde ändå bättre. Läkaren kom och prata me mig och ja skall nu ta min mag medicin regelbundet i två veckor igen. Så jag hoppas slippa ha så där ont igen. Och att nästa gång jag kommer tillbaka till bb är för att verkligen föda..

I måndags gick vi ju även inne vecka 36! :) och då gick jag äntligen på mamma ledigt! De känns så stort!! Snart är de februari och snart att de dags för vår lilla att äntligen födas.. Snart får vi äntligen se vem som gömmer sig där inne! Jag längtar och väntar! Men måste nu ta tag i dessa avslappnings övningar :)

Igår tvingade jag min kära sambo att hjälpa till med en stor städning hemma! Vill ha de rent och snyggt nu inför litens ankomst! Vill absolut inte komma hem till ett hem som är i kaos.. De ska va fint så att vi i lugn oh ro bara får njuta..

Så nu vet nu hur läget ligger till här..

4 kommentarer:

  1. Låter som att den här bebisen kommer vilken dag som helst! Se till att ha bilbarnstolen monterad!! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag misstänker nog nästan att denna bebis kommer att komma tidigare än beräknat.. Just nu känns de som att den gärna får göra de=) börjar bli ont om plats i magen.. Hihi..
      Mår iaf bättre nu och de är skönt..
      Men bilstolen kanske vi borde få in i bilen nu =) och se till att få bebis sängen in i vårt sovrum =)

      Radera
  2. Hur har det gått...??? Har det blivit bättre. ?? Är i v 39 nu så nu kan hon komma närsomhelst :-D. Gjorde gipsmage idag, kladdigt men kul :-D. Köpte en paket med gipstrullar/gipsbindor (6st) på apoteket. Funkade kanonbra... Hoppas allt är bra många kramar Sandra från Skåne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack det har gått bra. Magen håller sig i skick och jag tar magkatarrs medicin alla dar nu så jag hoppas att jag skall klara mig undan fler smärt attcker.. (dock blev sambon magsjuk igår!=/ ber en bön att jag ska slippa, för vi va ju just magsjuka)

      Men de börjar kännas väldigt trång i magen nu. Skall på UL på måndag och då får vi se hur stor våran bebis har blivit och va dom tror om när och hur den lilla skall komma till världen. Tror de blir tidigare än beräknat..
      Har haft lite mer sammandragningar och ilningar i underlivet och mer tryck neråt de senaste dagarna.. Så de är spännande nu..
      Men kul med gips mage! kanske jag skulle testa mig på nåt sånt jag med=)

      HUr som helst så har ju du galet när nu! oj oj snart har ni henne i famnen..
      Min vänina fick barn igår och oj va man börja längta mer! =)
      Kram

      Radera