torsdag 19 april 2012

Missfall

                                          (Bild lånad av google)

Förra året i slutet av Maj inväntade jag min mens. Jag va osäker på när den skulle komma, den är ju aldrig regelbunden men när jag tagit ägglossnings test så vet jag ju ganska exakt när den kommer. Av nån anledning hade jag inte tagit några test denna månad så jag hade bara en liten aning om ungefär när den skulle komma. Så jag gick och väntade.. Till sist kom den, några dagar senare än va jag egentligen hade trott. Men inget mer me de, den kom och den försvann efter några dagar. Men en vecka efter att jag hade haft mens så hade jag så himla ont i brösten (jag va gravid då jag va 18 så jag kände igen känslan) Blev lie fundersam.. Jag hade ju haft mens.. Jag kan väl inte va gravid.. Men jag satt faktiskt just denna dag och fikade med min bästa vän, och hade apoteket precis brevid fiket i satt.. Så det blev att gå in dit eter vår fika och köpa ett test..

Kissa på det.... Väntar..... De står.... Gravid.............. Va?? men jag hade ju mens!? ok hur gör jag detta nu då. Berätta för min sambo. Tror han blev chockad.. Vi hade ju ändå nästan försökt i 2 år när detta + uppenbarade sig.. 22 månader hade vi försökt..

MEN det tog nog bara tre dagar så började jag blöda igen. Jag va till läkare som konstaterade att inget fanns kvar.. Jaha.... Så snabbt gick det..Så snabbt var det här över. De bästa med de missfallet (om man får säga det bästa) så va ju att de kom så snabbt inpå mitt +. Jag hann ju egentligen aldrig bli riktigt glad över det där plusset, vågade inte riktigt hoppas på att de va sant.. Så när de försvann så blev jag ju så klart ledsen, de hade tagit oss nästan 2 år att få till det där plusset och på tre dar va de borta.. Men de gick snabbt och ganska smärtfritt. Så hela händelsen blev mer att.. Ok, de här va synd och tråkigt men nu vet vi att det går.. Så vi får försöka igen bara.

De va precis i början av juni 2011 vi fick vårt första missfall. Vi tog de lugnt och hade en rolig sommar med våra vänner.. Nya tag när semestern är slut.. Hur lång tid skulle de ta tills vi fick vårt nästa plus? Min läkare hade lovat att remitera oss till Finland för insemination eller IVF, men när jag blev gravid och fick missfallet så ville han inte göra de länge.. Jag blev lite sur över det.. Skulle jag behöva vänta två år till innan jag skulle få se nästa plus? mycket frustration och tårar.. Men man bet ihop och fortsatte.. Va skulle man annars göra..? Bekosta de själv kanske? ja då va de bara att börja spara..

Just nu sitter jag framför datorn och är nervös.. Sitter och väntar på en telefon tid till en IVF skötare i Finland. Jag borde idag få veta om jag skall få börja denna karusell på riktigt nu eller inte.. telefon tiden öppnar om 20 minuter.. Jag vill va först!

Skall fortsätta berätta min historia lite senare. Nu skall jag förbereda mig med papper, penna, ladde telefoner och se till att jag e först i kön..

1 kommentar:

  1. Hej.
    Är så nyfiken och sitter och väntar på att få veta hur det gick för dig? Har ni fått någon tid för IVF? Tack för dina fina ord du skrev på bloggen, de hjälper mer än vad man kan tro :)

    SvaraRadera